Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika hygienických návyků u levorukých žáků na 1. stupni ZŠ
MRHOVÁ, Adéla
Diplomová práce s názvem Problematika hygienických návyků u levorukých žáků na prvním stupni ZŠ se zaměřuje na zjištění současné úrovně dodržování návyků souvisejících se psaním. Práce je členěna na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část pojednává o pojmech souvisejících s tématem práce. Výzkumná část se zabývá analýzou hygienických a pracovních návyků u levorukých žáků v prvních, druhých a třetích třídách na prvním stupni ZŠ. Cílem je zmapovat problematiku psaní levorukých žáků a naznačit možnosti dalšího obohacení jejich výuky.
Počáteční psaní levorukých žáků
Hečová, Lenka ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a zaměřuje se hlavně na leváctví. Práce je dělena na teoretickoučást, jejímž cílem je seznámit čtenáře s pojmem lateralita a jejímitypy, stupni a druhy, dále se zaměřuje na leváctví v minulosti a současnosti, výuku počátečního psaní a s ní spjatými hygienickými návyky, hodnocením psaní, psaním levou rukou, metodikou psaní, vázaným a nevázaným písmem, etapami výuky psaní a pomůckami pro levoruké žáky. Cílem empirické části je pomocí dotazníkového šetření a pozorování potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy a to, že lateralita učitele má vlivna tvorbu jeho příprav a výuku počátečního psaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitupísma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem, a zodpovědět výzkumnou otázku, zda má lateralita učitele vliv na tvorbu jeho přípravna počáteční psaní,na výuku počátečníhopsaní a na kvalitupísma žáků. Výsledky dotazníkového šetření a pozorování potvrzují všechny hypotézy a ukazují, že lateralita učitele má vlivtvorbujeho příprav a výuku počátečníhopsaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitu písma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem. KLÍČOVÁ SLOVA...
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Práce s levorukým žákem na počátku školní docházky
Uhlířová, Petra ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a způsoby její diagnostiky u dětí. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě, metodách diagnostikování a metodice práce s levorukým žákem na počátku školní docházky. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit informovanost o práci s levorukými dětmi mezi studenty učitelství 1. st. ZŠ a učiteli v praxi. Přílohová část diplomové práce obsahuje dotazníky použité pro praktickou část diplomové práce a pracovní listy pro žáky na uvolňování ruky při psaní.
Výchova a vzdělávání dětí - leváků
Čivrná, Simona ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Výchova a vzdělávání dětí - leváků se zaměřuje na důležité poznatky související se vzděláváním i výchovou levorukých dětí. Teoretická část práce se zaměřuje především na vysvětlení pojmu lateralita a její diagnostiku, na metodiku psaní levou rukou a průpravné cviky pro psaní. Dále poukazuje na různé příčiny i následky potlačování levorukosti a nabídne krátký vhled k tehdejšímu a současnému přístupu. Nechybí informace ani k novému trendu v psaní - českému školnímu písmu Comenia Script. Praktická část je zaměřena na rozvoj písařské dovednosti u leváků v běžně užívané psací abecedě a písmu Comenia Script. Součástí je také orientační dotazník pro učitele 1. stupně ZŠ a pozorování a výuka leváků ve čtyřech různých ročnících ZŠ. Klíčová slova: lateralita, leváctví, výchova, vzdělávání, běžně užívaná psací abeceda, písmo Comenia Script
Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách
Svobodová, Libuše ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
NÁZEV: Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách AUTOR: Libuše Svobodová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce s názvem Levorukost a její akceptování v současném školství a rodinách navazuje a doplňuje Bakalářskou práci s názvem Problematika levorukosti ve vývoji dětí a mládeže - historie, současnost a perspektivy. První a druhá kapitola teoretické části diplomové práce se hlouběji zaměřuje na charakteristiku stylů levorukého písma, výhody a nevýhody levorukého psaní, vhodné psací pomůcky, zasedací pořádek ve třídě, organizaci pracovního prostředí a metodiku psaní. Třetí kapitola je věnována zkouškám laterality se zaměřením na horní končetinu, dolní končetinu, oko a ucho, testovacím úkolům, jejich podmínkám průběhu a vyhodnocení. Poslední čtvrtá kapitola teoretické části se věnuje centrální nervové soustavě, přesněji mozku a jeho asymetrické anatomii, funkci, řízení pohybů horní končetiny a motorickému vývoji horní končetiny. Praktická část diplomové práce je složena z pěti výzkumů. První výzkum ověřuje výskyt leváků na základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií a následně zjištěné hodnoty porovnává s předchozí bakalářskou prací. Druhý výzkum testuje pomocí zkoušek laterality...
Evoluční aspekty (epi)genetické determinace laterality se zaměřením na horní končetinu
Holoubková, Tereza ; Daňková, Pavlína (vedoucí práce) ; Struška, Michal (oponent)
Preference horní končetiny je jednou z nejvíce zřetelných asymetrií lidského těla. V populaci se vyskytuje přibližně 90 % pravorukých, což je ten nejsilnější sklon k používání jedné z končetin mezi veškerými primáty. Preference horní končetiny je spojená s lateralizací mozku pro řeč a je podmíněná jak geneticky, tak i faktory prostředí. Genetické podmínění preference horní končetiny nebylo stále rozklíčováno, i když je v dnešní době množství genů a oblastí, které se dají považovat za kandidátní. Kromě kandidátních genů se ke genetickému podmínění vážou i epigenetické vlivy a role testosteronu. Preference horní končetiny se začala projevovat už na počátku vývoje lidské populace, přibližně v době středního pleistocénu, a to se stejným procentuálním výskytem levorukých jako dnes. Polymorfismus levorukosti se v populaci udržuje na základě frekvenčně-dependentního modelu, jelikož levorukost s sebou přináší mnoho výhod, ale také nevýhod.
Speciální potřeby leváků ve školní družině
Navrátilová, Martina ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou levorukosti v prostředí školní družiny. V teoretické části definuji leváctví z hlediska přístupu v historii, popisuji typy a formy leváctví, zabývám se možnostmi jeho rozpoznání a popisuji možnosti moderního přístupu a podpory levorukých dětí. Definuji dále prostředí, funkce a obsah činnosti školní družiny a popisuji možnosti podpory levorukých dětí v družině. Cílem mého praktického šetření bylo zmapovat přístup vychovatelů k dětem s levorukostí, zjistit, jakých využívají pomůcek při činnostech v družině, popsat vybavenost tříd a dále zjistit, co rodiče od vychovatelů očekávají. Zabývám se také konkrétními možnostmi podpory levorukých dětí při výtvarných, hudebních a pohybových aktivitách ve školní družině, při vypracovávání domácích úkolů a používání IT technologií. Hypotézy, které vedou můj výzkum, se týkají rodičů i vychovatelů levorukých dětí, toho, zda si potíže spojené s levorukostí uvědomují a zda děti dostatečně podporují, zda funguje komunikace mezi družinou a rodiči ve prospěch dětí. Zjišťovala jsem, jestli vychovatelé považují vybavenost speciálními pomůckami za důležitou a zda vnímají progres u dětí, které jsou dostatečně a správně vzhledem k levorukosti podporovány. Nedostatky, které jsem zjistila, spočívají především v nevybavenosti družin....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.